Sidor

tisdag 1 november 2011

Helgen som varit

Lördagsmorgonen började med en tripp till maxi för att inhandla färska frallor. Eftersom jag just nu har tagit uppehåll från GI så passar det bra med frallor.
Sedan började jag med lite förberedelser till en turkiskefterrätt "asure". Man blötlägger bönor och spannmål. Jag hittade en färdig blandad påse på maxi från PlivitTrade

Jag lade bönor mm redan på fredagskvällen i varmt vatten. Och på lördagen började jag koka det. Det skall koka hela dagen tills det inte går att se vetekorna. De ska vara mos :-)  När det har kommit så långt så skall lite  socker,torkad fikon, hasselnötter, valnötter, apelsinskal tillsättas.

När det kokat med en liten stund är det nästan klart. Dra från plattan och tillsätt lite lite rosenvatten.


Låt svalna... dekorera med sesamfrön, mandel, kanel och granatäpple (men jag hade inget granatäpple hemma så jag tog tranbär)...
Men medan detta var på plattan så hann Edla och jag gå en sväng på stan. Vi skulle inhandla vinterskor till henne... Och självklart var jsut de vi ville ha i hennes storlek slutsålt för tillfället :-( Men de på intersport var så trevliga så de har beställt fler och kommer att lägga undan ett par åt oss :-) Sedan skulle vi ha fikat på stan men då hade min mor hunnit att komma hem till oss så vi köpte med oss GLASS och åkte hem. (och det kokade fortfaradnde hemma på platan... inte så att jag hade lämnat det själv, nej mannen vaktade spisen ). Sedan vi 14.45 gav vi tjejer oss av mot stan igen då det var konser för barnen på Bryggaren med Överrumsmusikkår samt barn/ungdomar från kulturskolan. Jätte bra konsert...

Sedan hem igen för att se till maten på plattan... jag hade även stor kok på G av allt kött jag hade köpt på fredagen.
Mys med barn och mor...
Eric som rockarloss för mormor
 Söndagen mer styr i köket med mor min :-)
Barnen blev så inspirerade av mig och mor så de skulle också vara kreativa i köket...

Sedan innebandy mm och snart måndag...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar