Sidor

fredag 18 november 2011

Fredag med lagom lång lista

Barnen är hyfsat pigga idag men hade inte orkat dagis så det känns bra att ha varit hemma med dem. Kände att vi behövde handla lite mer mat idag. Vi åkte till Skönero. Och vilken tur jag hade... de har börjat med EN VECKANS SKÖNERO-KASSE

Här måste det testas :-)
Väl hemma har jag nu med barnens hjälp fått igång lite storkok på grytbitarna.



Eftersom barnen och jag hade tagit de sista köttbullarna från frysen så passade det extra bra med nötförsen så vi gjorde även lite köttbullar (för att vara exakt 77 st)...
Medan köttbullarna var i ugnen och grytgrunden puttrade på spisen passade jag på att damsuga mm.
Och sedan allt för fredagsmiddagen. Jag ville ha något gott. Eric ville ha makaroner och korv medan Edla ville ha plock mat.  Först hade jag tänkt mig samma förrätt som vi hade på tjejmiddagen här förra veckan med räkor istället för tigerräkor men...
mina räkor i frysen var inte ätbara :-(... det blev att komma på nåt annat snabbt med det man hade hemma...
Det fick bli Klassisk Bruschetta på Reggiano. Några tomater som fått vara i rumstemperatur, tärna, en liten rödlök, tärna, pressa en vitlöksklyfta, olivolja, pressad citron, salt, nymald svartpeppar och lite basilika. Rosta några skivor gott bröd (som sagt jag hade Reggiano hemma). Toppa med tomat blandningen. Servera direkt.
 Detta följdes av ryggbiff med potatisgratäng för oss vuxna...
... medan de som uppskattade rester från igår njöt av sitt...

Alla nöjda och glada... Vi tog lite lekar mellan rätterna.
Först ut var "barn kryper på golvet",
Sedan hinderbana för alla

efter spring, lite lugnare lek med LEGOs  Lava dragon 
Och lite efterrätt på detta... Pannacotta med hallonspegel (återkommer med recept en annan gång),
Och på detta lite Idol på Tv medan barnen njöt av fredagsmys som denna vecka blev dillchips (nåt jag inte kan äta mycket av :-( Föråt mig för många många år sedan men jag kan inte äta mer än några stycken än idag) medan maken och jag njöt av kaffe. OK jag tog lite likör till mitt oxå :-)
Just nu har jag ont i magen inte av maten utan jag har precis tittat färdigt på ett avsnitt av Modern family. Oh vad detta avsnitt var roligt :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar