Sidor

fredag 11 november 2011

Höstens matlagskväll

I onsdags hade jag matlagskväll hemma. Vi är ett gäng tjejer som träffas och lagar mat ihop. Jag bestämmer vad vi ska laga, inhandlar och sedan delar vi in oss i olika lag och lagar ihop och äter.

 Denna gång var meny:
Räkspett med guacamole serverad på en salladsbädd i glaS
Delizie alla romagnola
Leilas kladdkaka med en nypa chilli och knaster

För att dela in oss i lag så körde vi ...
Barnen hjälpte självklart till...

Det var full aktivitet i köket... Många var så koncentrerade att de inte märkte att jag sprang med kameran :-)




Men några lyckades jag fånga med blicken :-)

Och vad gjorde jag då?

Dukade så klart :-) !

Förrätten var den som Rikard gjorde i tisdags "halv åtta hos mig" (HÄR ) 
Huvudrätten hittade jag på en blogg ( HÄR )  

Barnen tycker det är så kul när vi har middagar hemma... "mamma när kommer dina komisar?" är en fråga man får höra ofta :-) det är ju tur att det gillar det för det gör deras mor också... 



Efterrätten är lite ihop plock från olika källor... Grundreceptet kom från Leila (HÄR ) men vi lade till en nypa chilli ( i min värld var det max en halv chilli men jag sade det aldrig ... resultatet blev att jag köpt en hel chilli och lagt fram det och HELA hamnade i kladdkakan... lite hot var det men inte farligt... ) samt en påse med färdig skalade pistagenötter... 
Till maten körde vi vitt vin. Vi som inte skulle köra testade den vänstra medan de som skulle köra testade den högra. Båda fick godkänt till middagen.
 Ingen ville dela den röda vinet med mig så jag gick på vitt oxå ...

Och som avslutning behövdes även gott kaffe.

Tack till alla som medverakde denna kväll... det är alltid lika roligt att ha er hemma...

1 kommentar:

  1. Tack för en jättetrevlig kväll.
    Tänk vad roligt det är att laga
    mat tillsammans med andra.
    Fast för vissa måste man vara tydlig
    med hur mycket det ska vara av ingredienserna.
    T.ex. chilli.
    /Kristina (hon som gjorde efterrätten)

    SvaraRadera