Sidor

fredag 20 januari 2012

Vitlöksbomb till brunch

Då var det min tur att vakna med ont i halsen och snorig :-) Sonen på bättringsväg medan dottern är som mig fast med lätt feber :-) Kände att jag behövde få i mig vitlök... Då kom jag att tänka på en rätt min farmor gjorde till  mig ibland. Det är säkert 15 år sedan jag åt det senast... Förlorade ägg med vitlöksyoghurt och smält smör med kryddor....
Börja med att koka upp vatten i en kastrull minst 4 cm vatten. När det börjar koka sänk värmen och låt ägget glida ner i vatten från en kopp. Det får inte stormkoka då blir det bara sörja av det hela...låt ägget sjuda i ca 4-5 min. Lyft upp med en hålslev.
 Blanda naturellyoghurt med pressad vitlök, späd med vatten om det är för tjockt. Smält smöret, blanda i kryddor jag tog paprikapulver och mynta (det gjorde farmor). Ringla över...
Nu är det uppätet och jag är glad att jag ska hålla mig hemma idag. Men jag hoppas att min objudna gäster, basiluskerna, känner att de inte är välkomna här...

Trevlig fredag på ER!!!

För övrigt har jag hittat en rolig blogg :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar