Sidor

lördag 28 januari 2012

Fredagskyckling

Innan det blev taco på fredagarna har jag ett minne av kycklingfredagar :-) Själv tycker jag det är helt underbart med kyckling eftersom det går att variera från vardagsrätt till festmåltid. Så fredagen hos oss blev festmåltid. Kände att vi behövde lite efter denna vecka...
Börja med att dela kycklingfiléerna i två eller fyra bitar. Lägg filéerna i en smord ugnsform.Salta och peppra. Tärna bacon och fräs. Lägg dem över kycklingen.

Tag en kastrull ner med 2 dl cremé fraiche, 1 dl turkiskyoghurt och 1 dl grädde. Tillsätt två vitlöksklyftor (pressade) (obs, jag måste ha haft gigantiska och väldigt smakrika klyftor så nästa gång smakar jag av innan jag lägger i nr 2... men innan har jag alltid haft i två), 2 msk soja och 1 msk fransksenap.

Koka upp och rör runt.
Häll det över kycklingen. Om man vill kan man ha på rivet ost men enl mig inte nödvändigt.
In i ugnen 175 gr 30-45 min
Under tiden koka ris till familjen och försök att få familjen att duka :-) I vårt fall lite extra så det kunde bli lite festaktigt...
Jag passe på att gratinera några tomater med persilja, salt och peppar i ugnen. Stekte lite grönabönor i stekpannan.

Kycklingen som är klar....
Efter middagen var det dax för fredagsmys....

Tackvare godsakerna ovan så blev jag inte frestad av nedanstående skål :-) 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar