Sidor

fredag 6 januari 2012

Trettondagsmiddag

Tanken för kvällen var att ha gäster men vi fick tyvärr ringa återbud då det inte var säkert med hur lilla fröken mådde. Jag hade redan planerat en trerätters middag så det var bara att fortsätta med planen.
Till förrätt blev det Räkcoctail
Räkor
Finhackad rödlök
Röd stenbitsrom
Majonäs
Chilisås
Dill
Blanda till en röra. Varva i glas med isbergsallad, tärnad gurka. Toppa med räkor, tomat klyftor, citron.
Huvudrätt: Nötstek i lergryta med potatis,skysås, hemma gjord gelé samt gröna bönor.
Nötsteken tillagade jag i lergryta. Det är ett köksredskap som jag tycker man glömmer bort ibland. Det är ju kanon smidigt. Det gäller bara att komma ihåg att ha den i vattenbad i minst 30 min innan man skall ha i ingredienserna.
Jag hade inte mycket i grytan bara köttet, kryddor (tog lite av varje, peppar olika sorter, örter samt fling salt) och ca 1 dl vatten. Ställ i kall ugn. 175 gr 1 tim per kilo kött.
OBS! Glöm inte locket bara :-)
Men jag åt en bönsallad till mitt kött.
Efterrätt: Vaniljglass med grädde, frysta bär och chokladsåsnät.
När jag skulle tina bären upptäckte vi att vår micro har pajat... Behöver en ny :-( Men så är dagens varor de håller bara ett antal år. Vår micro som pajade införskaffades innan dottern föddes så den har gjort över 6 år. Tillbaka till efterrätten. Familjen fick som sagt glass med bär, grädde och chokladsås medan jag njöt av grädde, bär och mandlar.



Hoppas att ni har haft en trevlig dag. Solen har ju varit framme och lyst upp dagen så allt känns så mycket bättre då. OK snart är det helt vardag igen och ledigheterna har varit lite för de flesta denna vinter men se det från den sidan att vi inte har behövt skotta nån snö än.
Men nu är det en hel helg innan det är måndag igen :-) Passar på att njuta maximalt av det.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar