Sidor

tisdag 8 mars 2011

Middag blev lunch...

Eftersom vi fortfarande har sjuklingar hemma så hade middagens ingredienser lagats till lunch idag :-) Men jag som är en duktig hamster hade så klart något i frysen att ta fram ...



Ikväll blev det rotfruktsgratäng med choritzokorv serverad med gurksalsa.
4 choritzokorvar
5-6 potatisar
1 morot
1 bit palsternacka
1 bit kålrot
1 bit rotselleri
10 cm purjolök
1 gullök
grädde
salt
peppar
riven ost

Skala och skiva rotfrukterna. Skiva gullöken och fräs i lite smör (jag tycker der blir godare smak om man fräser löken innan den går ner i gratängen), skiva purjon, skiva korven. Blanda i en smord ugnsform. Salta peppra häll på grädde... sist på med osten... ca 45 min i 200 grader.

Salsan
1 gurka
1 rödlök
½ granatäpple
salt
olivolja
skalet av en ½ citron
½ pressad citron.

Tärna och blanda. Låt det gärna stå och dra i ca 30 min innan servering.

*****

Och så måste jag få avsluta dagen med att visa en bild på vad som händer hemma när matte inte är här...
Jaa... ni vet när katten är borta dansar råttorna på bordet (eller nåt sånt iaf :-)   )

Jag trodde våra katter visste att köksbänkar inte är ett ställe att vara på ....PS det är inte jag som har tagit kortet...

1 kommentar: