Sidor

lördag 19 mars 2011

Barbietårta



Barbietårta
Tårt botten 2 st vanliga och en med choklad

Vanlig tårtbotten
3 ägg
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1,5 dl socker
1 msk vatten

Viktigt att det är samma tempratur på ingredienserna. Låt äggen stå framme medan du gör annat för bästa resultat. Vispa ägg och socker ordentligt. Blanda mjöl och bakpulver, rör ner i smeten. Sist i med vatten och grädda som rulltårta 250 gr i 5 min men håll koll.. mina var inne 7 min!!

Choklad tårtbotten
Samma som ovan med bytt ut 2 dl vetemjöl mot 0,75 dl kakao och 1,25 dl vetemjöl.

Fyllning
Lager ett: Grädde och bananer
Lager två: grädde blandat med nutella och jordgubbar
Lager tre: grädde och bananer.

Ytterst på kjolen smaksatte jag grädden med vaniljeccense. Sedan hade jag köpt färdig kavlad marsipantäcke i rosa smaksatt med jordgubb. Toppen på barbien använde jag marsipan som jag färgade med blått och tryckte dit. Grädden som avslutar kjolen är oxå färgad i ljusblått för att matcha toppen. Samt lite strössel här och där...

 


Först funderade jag på hur dockan skulle sitta... Hasde en variant med att hon skulle sitta på ett glas men det blev tårtan hon fick sitta på sedan.



4 kommentarer:

  1. Cok beceriklisin masallah ,blogg sayfanda hayirli olsun !

    SvaraRadera
  2. vad fin tårta e-l.z

    SvaraRadera
  3. tårtan var helt underbar! Fantastiskt rolig att se på och väldigt god att äta. Inte för söt, mycket god smak!

    SvaraRadera