Sidor

lördag 12 mars 2011

Gardiner klara

Jag fick lite gjort igår kväll... Sydde klart gardinerna som blev lite lite knasiga... nu känns det bättre :-) har bara två längder som skall upp men det behöver jag hjäp så jag får vänta till min man vaknar och kommer igång med dagen. Jag tror inte att han uppskattar att jag väcker honom och ber om hjälp med gardiner det första en lördagsmorgon.

Jag har inte sytt gardinerna helt själv utan de är färdigsydda på Rusta :-) Men jag ville inte ha dem som de var så jag sydde om dem. Orginalet är den modellen man trär på gardinstången ...


Som med all annan sömnad så gäller det att stryka rätt och pressa... Och att äga en bra ångstrykjärn. ( Bara som en parantes, tycker det är helt otroligt att jag som inte gillar att stryka har förbrukat 3 st strykjärn sedan 1996 då jag flyttad hemifrån och är inne på min 4:e... Hur många har ni förbrukat?? )


Jag sydde dit "band" .... Och så klippte jag sönder en längd och sydde om till en kappa... Här måste jag faktiskt tacka dottern för idéen till de små blommorna. När jag satt och sydde så kom hon och ville sy oxå. Eftersom jag själv kommer ihåg hur roligt det var att lära sig att sy så fick hon självklart sitta och sy med mig. När hon syr sitter jag på samma stol och håller ett vakande öga... Hennes glädje är att ändra sömmarna... Vi hann gå igenom många av de olika sömmarna som min maskin har... och helt plöstligt kom jag på att vi kunnde använda de små blommorna till kappan... :-)


En annan sak jag upptäckte då jag bytte gardiner är att jag måste flytta runt på saker... det blev lite lite kalt för min smak i fönstret...
Resten av rummet har fått längder...

Det var svårt att ta bild på fönster. Ni får hålla till godo med denna ... Nu är det grönt i rummet iaf. Det känns vårigt så jag hoppas att våren kommer snart.

1 kommentar:

  1. Jag hinner nog använda varje strykjärn en gång innan mannen nött ut det ;) Ingen aning om antal men en del har vi gett bort, flyttat ifrån (= ingick i lägenheten) eller liknande...

    SvaraRadera