Sidor

söndag 5 februari 2012

Tvårätters blev trerätters

Hade bestämt tidigare idag att vi skulle äta nåt gott och avsluta med lite dessert. Precis när jag håller på att laga mat kommer dottern in...
Dottern: Men mamma vad ska vi äta först då?
Jag: Vad menar du?
Dottern: Ja, till förstarätt?
Jag. Himmm låt mig fundera...

Jaa det var historien varför det blev trerätters idag.  Vad blev det då?

Crustader med skaldjursstuvning
Tinade lite räkor och hittade några crabbsticks i frysen. Gör en grund på smör, mjöl och grädde på plattan... Koka upp så det inte smakar mjöl (rör hela tiden så det inte bränns) ner med dill och skaldjuren. Vips stuvningen klar. Värm crustaderna en kort stund i ugnen. ta ut dem och fyll med stuvningen och servera genast.

Fläskfilé fylld med soltorkade tomater och örter inlindad i parmaskinka serverad med gräddigpotatisgratäng

Börja med att "skåra" ur filén. Krydda med det du har hemma (jag hade timjan, rosépeppar, rosmarin, svartpeppar och salt) och lägg i soltorkade tomater.
Rulla ihop, krydda ut sidan. Linda in i parmaskinka. knyt ihop med steksnöre
In i ugnen på 225 grader si så där 20 min. Under tiden skala potatis, fixa tunna skivor (jag använde min mandolin). Lägg det i en kastrull, på med grädde och låt det börja små puttra på plattan. Strimmla en gullök, fräs i smör. In i kastrullenmed löken. Krydda med det du tycker är gott. Jag hade svartpeppar, gratängkrydda (innehåller goudaoast och gurkameja, det blir så vackert gult) och vitlökskrydda (som jag har fått i present av en som fick barnkläder av mig, har inte hunnit säga tack innan men här kommer det TACK)
Efter ca 10 min lägg det i en ugnsform och in i ugnen tillsammans med köttet. (Nu borde 20 min ha gått från att du slängt in köttet) Ställ timern på 25 min.
Köttet borde vara klar innan gratängen. Ta ut den och skiva den lite snyggt
Servera...

Chokladkräm med vindruvor


Mer än så här kan jag inte ge just nu. Det blev inte som det var tänkt. Smaken var det inget fel på men måste justeras lite till innan jag vill dela receptet med någon. Så ni får ha tålamod ett tag till... en ledtråd kan var "19.30..." :-)










1 kommentar:

  1. Det så gott ut, ett mattips som jag säkert gör på fredag.

    SvaraRadera