Sidor

tisdag 6 december 2011

Macaroons och annat gott

Kvällens middag var Sjömansgryta. Om du aldrig har testat det så rekommenderar jag det skarpt. Det jätte gott och går snabbt. Börja med att skala och skiva potatisen lägg det i en kastrull och tillsätt vatten så det precis täcker. Sätt på plattan. Medan potatisen börjar koka tar du fram stekpannan och fräser köttfärsen, krydda med salt, peppar och TIMJAN (orginalrecept skriver origano men jag gillar mer timjan). Lite soja och lite vatten. Låt det puttra en liten liten stund. Ner med det i potatisgrytan. Skala en gullök och skiva den, fräs i stekpannan och ner i potatisen. Om du har morot hemma kan den gärna följa med i kastrullen också men det hade jag inte denna gång. Smaka av så kryddningen är OK. Låt det puttra till potatisen är klar...
Men vi hade inga barn till middag dock. De var hos kompisar och ville inte komma hem för mat så nu har jag rester kvar till morgondagens middag. Så min veckoplanering på middagar känns lite överflödig just nu. Men ser det från den positiva sidan, tänk vad mycket jag kan få gjort im kväll istället :-)

Jag har även lyckats med en STOR sak idag... jag lyckats ta mig ner till stan efter jobbet med ett barn och inhandlat lite kläder till julafton. Det känns megastor :-)  Efter 10 min frågar Eric som är mammas son :"mamma ska vi inte fika snart???" Jag kan ju inte motstå ett sådant erbjudande...  Så vi två traskade in på Café Gården och fikade. Vi funderade länge på vilken godsak det skulle bli. Eric tog en Macaroons och jag tog något nytt... kommer inte ihåg vad det hette men ack så god...
... den innehöll rivet äpple, linnfrö, torkad blåbär, havregryn mm super gott iaf. Sedan tog vi med oss hem en kaka till som jag hade tänkt smaka nu till kvällskaffet men det får bli im istället...
Vi hittade lite kläder också. Nu kan julen snart komma och vi är redo.

Och vad har vi tagit till kvällskaffe??
Bild lånad från Marabous hemsida
Marabous mjölk chokladkaka :-) Magnus och jag har firat, idag för många år sedan köpte vi vårt första hus. Man glömmer aldrig den känslan. Från att ha bott trångt i många år, allt från våra studentlyor till vår tvåa ... och sedan helt plötsligt massor med ytor :-) Och en stor resa började... jakten på våra katter. Vi hade kommit överens om att så fort vi bodde större skulle vi skaffa katter. Två stycken så de kunde leka med varandra :-) Och nu bor de hos oss...


1 kommentar:

  1. Sigge och Lotus har det väldigt bra hos er och dem är underbara, klocka katter.

    SvaraRadera