Sidor

lördag 3 december 2011

Fransk förförartårta

Barnen och jag har åkt till Linköping till mamma (mormor). Mamma har haft besök av väninnor så det har varit kalas här hemma (ja, jag säger hemma för det är hemma fast inte hos mig men mamma :-) ... Visst är det konstigt det här med hemma? Man åker hem när man ska hem till sig manska hem när man åker till sina föräldrar). Barnen och jag landade mitt i fika delen av kalaset så vi fick ta del av allt gott!! Hann dock inte ta några fina bilder men jag tog ut kakan från kylen då gästerna åkt för att inspektera (äta ännu mer) den franska förförartårtan....
3 ägg vitor, vispa till hårt skum
175 gr mörk choklad
175 gr smör, smält smör och choklad
2 dl socker, tillsätt i sockret i smör-chokladblandningen, rör ihop.Låt svalna lite.
3 äggulor, vispa och tillsätt i smeten ovanför
1 msk pulverkaffe, stöt i en mortel
1 dl vetemjöl, blanda med kaffet och tillsätt det i smeten. Sist vänder du ner äggvitorna i smeten. Häll smeten försiktigt i en springform som är klädd med bakplåtspapper. Grädda i 25 min i 200 grader. Låt kakan svalna och lossa den från formen.Servera med massor av vispgrädde.



2 kommentarer:

  1. Jag var en av era gästerna, tårtan var jättegod! Tacka din mamma för tårtan och för receptet :-)

    SvaraRadera
  2. Självklart skall jag göra det :-)/ Tyglina

    SvaraRadera