Sidor

tisdag 21 juni 2011

Tårtorna

Nu har ni fått läsa om kalasen och alla tårtor. Men här kommer lite mer info om tårtorna för den som är intresserad. Om inte, hoppa över detta inlägg.

Tårtbotten till STAR WARS tårtorna.
4 ägg
2 dl socker
1 dl vetemjöl
1 dl potatismjöl
1 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa socker och ägg pösigt. Blanda mjölen och bakpulvret, rör ner det försiktigt i smeten. Häll smeten i en smord form. Grädda kakan på nedre delen av ugnen i ca 40 min. Hos mig tar det exakt 40 min.

Vaniljkräm
1 dl vispgrädde
2 äggulor
1,5 tsk potatismjöl
1 msk socker
2 tdk vaniljsocker

Blanda allt utom vaniljen i en kastrull. Sjud på svag värme tills det tjocknar men det skall inte koka. När det svlnat blanda i vaniljen. Använd samma dag.

Jordgubbar och vispgrädde
Jordgubbar
Vispgrädde

Sedan så sätter man ihop delarna :-)

Och dags för att dekorera efter tycke och smak. När jag bakade Edlas Barbie Tårta (här ) kom jag på att man kunde använda leksaker i tårtor. Och det temat håller så länge barnen är små.
Den vita STAR WARS tårtan köpte jag färdig marsipanlock på Kvantum. ICAs egna märke. Det var lätt att jobba med och det gick åt två st. Som ni ser är det skarvat i mitten men jag tycker inte att det gör något. Jag är ingen proffsbakare. Och som jag har skrivit innan så har jag beställt de små lasersvärden färdiga på Nilssons Konditori i stan. De är nog inte svåra att göra själv men det kräver planering med inköp av svartfärg på nätet och tid innan kalaset. Och tid är något jag inte har så jätte mycket av alla gånger.  

Den svarta STAR WARS tårtan beställde jag locken från Nilssons i samband med lasersvärden. När det gäller fyllningen så var skillanden mellan STAR WARS tårtorna inte så stor utan den vita var det även bananer i som inte fanns i den svarta.




Smartis tårtan var en maräng tårta men vaniljvisp i fyllningen och bananer.

Jordgubbstårtan var det grädde, jordgubbar och aprikosmarmelad i fyllningen.


















Och Barbie tårtan :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar