Sidor

söndag 4 mars 2012

Kvittenmarmelad klar!!

Äntligen fanns det ork och tid att fixa kvittenmarmeladen. Det blev super gott enligt mig. Skala och riv frukten...
Lägg över det i en kastrull och täck med vatten och koka upp.
När fruktköttet börjar bli myckt ner med sockret... Mått då?? Ja det sitter i fingertopparna. Till ca 1,5 kg frukt 1 kg socker. Låt koka LÅNGGGSAMMMMTTTTT!!!!!
För att marmeladen skall få en fin röd färg tillsätter man några kärnor från frukten. Jag räknar alltid hur många kärnor jag lägger ner så jag kan hitta alla efteråt... inte gott att få en i munnen senare...Jag tog 9 kärnor. Jag vill ha min marmelad mer röd än orange. Så har min farmor alltid gjort, så har min mamma lärt sig och så har jag lärt mig...
Precis mot slutet pressa ner saften från en citron. Låt det puttra tre gånger. Ta från plattan , skumma av. Häll upp i rengjorda burkar. Låt svalna...

Perfekt till ostbricka eller bara en god macka med ost och marmelad...

Gissa vad jag ska äta ikväll :-)??





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar