Sidor

söndag 4 mars 2012

Cheezeballsgratäng

Igår testade vi cheezeballsgratäng till middag. Det var nog ingen optimaldag att testa nymat... Två i familjen var fulla med godis och kakor mm pga av kalas på em...(Ps hur söta var de när de gick på kalas???)


Till gratängen hade vi ris och sallad... Hur var gratängen enl mig då? Jo, god fast nästagång jag gör den så ändrar jag nog lite i receptet...
Sås
4 msk smör
4 msk mjöl
7 dl mjölk
1,5 dl cremé fraiché
1 vitlökslyfta
Gratängen
1 påse cheezeball
500 gr fläskfilé
200 gr champinjoner
100 gr gratängost

Börja med såsen. Här kommer jag att ta det lite lugnt med vitlöken... hade i en klyfta som receptet sade men jag tyckte det blev förmycket (och jag älskar vitlök !!!) Skär filén i centimeter tjocka skivor, stek det i smör, salt o peppar. Stek champinjonerna i smör (jag hade missat denna ingrediens så jag hade gullök istället). Varva kött, cheezeball och champinjoner i en ugnsform.  Sist på med såsen och den rivna osten...In i ugnen i 30-40 min. Koka ris undertiden och fixa en god sallad. Jag kommer nog servera pressad potatis nästa gång. OCH!!! lägg på folié efter halva tiden i ugnen så det inte blir bränt på ytan...
Eftersom det inte var så stor åtgång av maten så blev det lyckligt nog matlåda till mig till måndagen :-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar