Sidor

tisdag 13 mars 2012

Utflykt till Gränsö

Idag var det stängningsdag på förskolan så jag och en väninna packade in oss själva och barnen i bilar och åkte till Gränsö Slottsområde för utomhusvistelse :-) Vi tog med oss mina pizzabullar, ny gräddade idag på fm, och korv m bröd mm.
Det var mycket lek för barnens del och vi kunde sitta i solen och bara njuta av att barnen är såååå stora att de leker själva och sköter sig själva :-)

Hur gjorde jag mina pizzabullar?? Enkelt... en pizzadeg av 25 gram jäst och 1,5 dl ljummet vatten, blanda. 1 tsk salt och 1 msk olivolja och i med 4,5 dl vetemjöl. Låt jäsa i 30 min (eller släng in i kylen och åk och handla i 1,5 tim och låt det stå framme 10 min)... kavla ut till en rektangel. Bred ut krossadtomat som finns i kylen från nån tidigare omgång köttfärssås om det inte räcker med krossadtomat eller om du inte har det hemma ta ketchup... Tärna påläggs skinka eller nåt annat... Riv över ost. Krydda med oregano.. rulla ihop som rulltårta... skiva upp och lägg i muffinsform. Om de ska gräddas dagen efter.. in i kylen över natten med en fuktig bakhandduk... Sedan på morgonen ta fram det låt jäsa 20 min och värm ugnen till 225 grader... Pensla lite olivolja innan det skall in i ugnen.. låt det gräddas i ca 13 min. Klart!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar