Sidor

onsdag 6 juni 2012

Nationaldagen!

Då var man ledig mitt i veckan. Min stora plan för dagen var ju att ta det lugnt och vila .. varva ner...

Det har jag lyckats med (nästan). Måste tacka kommunen för att de så himla gärna vill bli klara med vägen bakom oss så de börjar arbeta vid 5 en röd dag så vi boende precis intill känner ännu mer glädje över att de tar bort skog mm och gör väg... (ok, att de gör en väg för en ny gata med villor är ju ett faktum och det är bara att gilla läget och innerst inne är det OK, för vill man inte ha nån in på får man lov att flytta ut i skogen och se till att man har STOR tomt. Men det som stör mig är att de inte kan visa respekt för de som bor där.. börja jobba så tidigt på en RÖD dag... har ingen förståelse för att de har en deadline mm... då får de lära sig att kalkylera bättre från början och ligga före än att det måste bli panik i slutet mm så vi som bor i närheten måste lida av deras arbete) tack för att jag får gnälla ... och nu åter till den trevliga delen av dagen :-)

Låg länge kvar i sängen och läste på morgonen (och hörde på vägarbetet!) Började en ny bok igår av Barbara Nadel igen (denna gång "förstenad"). Det är återigen min underbara detektiv Cetin Ikmen i Istanbul som löser mysterier...
Har fastnat helt för hennes böcker just nu... Hon skriver sååå levande om den kulturella mixen i Istanbul (rättare sagt Turkiet, får så mycket flashback :-)  )

Efter frukost som intogs sent var det lite plock mm som man BÖR göra då man har tid och är hemma... Liten dejt med tvättmaksinen medan mannen hade dejt med bilarna så de glänser nu. Hunnit att läsa ännu mer så boken är färdigläst (alltid lika sorglit tycker jag när nåt tar slut).

Sedan var det dags för middagsplanerna... Hade ju som mission denna vecka att ta vara på nåt från frysen varje dag... Så idag har jag tagit tillvara på riven ost från frysen och potatismosen som blev över tidigare i veckan.
POTATISTOPPAR MED GRILLADE TILLBEHÖR

Potatismos
2 äggulor
rivenost
pepparmix

Blanda ihop ingredienserna och spritsa ut på bakplåtspapper.
Ställ åt sidan medan du grillar det du är sugen på eller har hemma...
 I vårt fall blev det lite grillskivor, gullök , morötter, paprika och majs som åkte på grillen. Till detta blandade jag ihop en kall sås på turkiskyoghurt, olivolja, sweetchilisås och honung. I med fin hackad persilja...
10 min innan allt är klart in med potatisen i ugnen på 225 gr. ca 10 min...

Servera och njut av ett glas "påskmust" :-) (Vi hittade en flaska från påsken som vi sparat till ett speciellt tillfälle.. vad är bättre än Nationaldagen?!).


Jaa det är vår dag. Barnen är ute och leker med kompisar.. katterna går in och ut... Så ni som läser glöm inte att stanna upp i livet och bara var ibland... man behöver ladda batterierna för att orka. vi har bara en kropp så lyssna på den och ta det lite lugnare ibland... fast allt runt om oss går i 120 ibland :-)


2 kommentarer:

  1. Klockan 5? Jösses. Klaga vetja, det lyckades ju bra en annan gång!

    SvaraRadera
  2. Kan bara tillägga att idag som då är en helt vanlig dag så lyser gubbarna/gummorna med sin frånvaro på bygget !!!!

    SvaraRadera