Sidor

lördag 23 juni 2012

Astrid Lingrens Värld Midsommarafton

Midsommarafton bestämde vi för att fira på ALV. Det var en underbar dag. Kan varmt rekommendera för de som vill ha lite otraditionelldag med lite dans  i traditionens anda mm men ändå hela dagen på barnensvillkor.

Midsommarmaten fick vi tänka om på. Visst går det säkert att ha med sill mm men jag kände inte för att testa. Så vi körde på säkra kort. Till lunch fixade jag pastasallad med kyckling och bacon. Dressing: turkiskyoghurt med sweetchillisås (en klar klassiker hos oss, passar enl oss till allt). Fördelen denna dag var ju att jag vaknade sååå tidigt att jag hann grilla några kyckling filéer och steka baconen till salladen medan pastan kokade. Till mellanmål hade vi pizzabullar (nygräddade, japp jag hann med det på morgonen oxå) Recept hittar ni HÄR .

Barnen tyckte det var jätte roligt att gå runt runt på mellan ön-fastlandet. Men det slutade inte lyckligt för alla... Edla halkade på sista stenen och blev blöt. Men som rutinerad morsa hade man ju reservkläder med men inte reservskor :( Men de torkade under dagen iaf...
För det här året har de byggt ett nytt område. Kvarnen.
Sedan var det dags för att se en Pippi föreställning. Där var det trångt. Men som tur har vi barn som vågar vara själva så de gick så snällt ner till staketet själva så de kunde se medan M och jag stannade kvar högst uppe och fick stå igenom hela föreställningen, men det gör inget. Skådespelarna är SÅÅÅÅÅ bra att man fängslas in i föreställningen.

Sedan traskade vi vidare och intog vår lunch... Och så var det dags för midsommarfirandet vid Björkdungen. Alla sagofigurer i parken kom ner och hjälpte till att klä stången medan vi publik väntade på dansen. Sedan var det små grodorna mm (det blev inga bilder där, det var mycket folk då gäller det att hålla koll på barnen och inte försöka ta bilder :-) ) Efter dansen mm så skulle vi inta våra jordgubbar vi släpat med hemifrån. Gräddtårta var ju inte direkt nåt jag kände att vi kunde transportera men ... 

... vi tog med vispad grädde...
vissa av oss nöjde sig med bara grädde och gubbar medan vissa ville njuta av min nybakade BROWNI. 
Erkänn att bilderna nedan gör att man bara vill ha GODIS



Sedan körde vi lite familje tävling. Pappa mot barnen...
Klara färdiga körrrrrrr.... 
Gissa vem som vann???

Sedan tjatade Eric om "taket"... vi fick ta oss till Madicken området så de fick sitta på taket. Men det roliga är att jag tror det är lite skräck blandad förtjusning från Erics sida... eller vad tycker ni?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar