Sidor

måndag 10 oktober 2011

"Hemlängtan"

Egentligen kan jag inte kalla det hemlängtan men ibland kan jag sakna vissa smaker från förr... Jag har ju inte hela mitt liv bott i denna underbara land i norr utan bott där det är lite varmare mm :-) Så idag hittade jag ett recept på nätet som jag inte hade tänkt på länge och började komma ihåg hur min farmor lagade denna mat åt just mig. Det var en av mina favoriter... och är det än... Vad blev det hemma hos oss till middag då? jo... "Izmir köftesi"

400 gr nötfärs
1 riven gullök
mynta
persilja
salt
peppar
olja
ströbröd

Låt dottern knåda det LÄNGE... de blir godare då. Gör köttbullar i form av prinskorvar.

Potatis
tomat
Carli paprikor (Carliston biber)
Varva köttbullar, potatis (klyftor). Lägg på tomat skivor och strimla paprikan i långa bitar, inte för små.
2 msk olja, 2 msk tomat pure och 2 msk ajvar relish... fräs det i en kastrull

Tillsätt vatten, låt puttra upp en stund (ca 3 min). 
Häll över det... 
Grädda i ugnen ca 30 min eller tills potatisen är klar. 
Servera med vitlöks yoghurt samt en god sallad.

Kan erkänna att någon hänsyn till mitt GI tog jag inte vid detta mål :-) Och vad det gäller smaken så tangerade det farmors matlagning tyckte jag ...

1 kommentar:

  1. Wow! Detta låter supersmarrigt! Måste testa detta - blir nog på söndag. Ha en skön helg min vän! /Sara

    SvaraRadera