Sidor

onsdag 24 oktober 2012

M:s födelsedagsmiddag

Jag har nog nämnt det ngr gånger nu i bloggen att vi fira M XXår i lördag :) Och vi hade en liten middag här... Här kommer lite bilder.
Till förrätt blev det fyllda krustader med gräddfil och stenbitsrom... Edla fick välja färgen så det blev svart :)
Sedan blev det inbakad potatispure från förra veckans "halv åtta hos mig"... fast jag missade chevreost inköpet när jag var och handlade så jag hade permesanost i kylen som fick "gifta sig" med potatisen... och enl mig hade det säkert gått med vilken ost som helst.. och i programmet hade de även palsternacka med i puren men det hade jag inte hemma heller... så det gick såååå bra med potatis och lite ost... Färdigköpt smördeg delades i tre bitar... varje del fylldes med pressad potatis (kokt som svalnat) som toppades med ost... rullades in.. penslades med ägg.. in i ugnen ca 20 min... klart...
Jag hade marinerat fläskytterfilé i grillmarinad som jag hittade i skåpet. Efter nån timme delade jag det i tjocka bitar.. lindade en bacon bit runt... stekte i grillpanna nån minut så de fick färg.. sedan in i ugnen så de blev helt klara... Till detta gjorde jag trattkantarellsås från mina trattisar från förra året... Kokade upp vatten lade ner några så de mjuknade... efter ca 10 min så körde jag det i stavmixern.. silade (det finna några i sällskapet från i lördags som inte är så glad i svamp) .. redde av det med grädde, salt och peppar... klart
 
Och till efterrätt blev det glasstårta! 4:a halv liters glassar... lite chokladsås... lite rån... klart... men ingen bild...
 
Det bästa med bjudningar är ju att det oftast blir rester... Som jag skrev tidigare hade vi rester kvar av middagen som M och jag kunde njuta av på vår bröllopsdag... och det blev lite krustader över som Edla fixade ihop till oss igår...
Notera bara att när jag skriver oss så menar jag bara Edla och mig :) Eric var hos kompis och lekte och M hade inte hunnit hem från jobbet...
 
 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar