Sidor

tisdag 3 april 2012

Vinbladsdolmar


4 dl grötris, häll kokande vatten över riset och låt det stå i ca 1 timme. Häll av vattnet. Tillsätt mycket hackad dill, hackad mynta och hackad persilja (jag menar ca 1/3 dl av varje) salt och svartpeppar. En gnutta socker och rivet gullök som fått fräsa lite i rapsolja men ej tagit färg... blanda. På med ca 2 msk rapsolja... blanda... och nu till rullandet... svårt att förklara med ca 1-3 msk ris i varje blad.. rulla dem och lägg dem i en kastrull ganska trångt. men inte för trångt ..det måste finnas lite lite utrymme så de kan bli lite större när riset kokar... När alla dolmarna är rullade täck nästan med vatten och storm koka i 5 min och sedan ner till ettan och låt det puttra i 15-20 min... efter halva koktiden,pressa en halv citron över... Dessa är vegetariska och är enligt mig absolut den bästa receptet... Finns många olika varianter... vissa med köttfärs och vissa med pistagenöt och korinter... men denna är enl mig godast :-)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar