Sidor

lördag 6 juli 2013

Sylt, lek och våfflor

Syltkokning på hög nivå. Fredags eftermiddagen fylldes med syltkokning i mitt kök. Hade en väninna över så vi gjorde det tillsammans. Delad glädje dubbel glädje :)
Först ut var min jordgubbsmarmelad. 
1kg små jordgubbar eller delade i två
1 kg syltsocker
1/2 vaniljstång
1/2 citron
Ha ner allt utom citronen i en hög kastrull. När sockret har smällt ställ timern på 5 min. Skumma av under kokningen.
Efter 5 min ta en msk av marmeladen på ett fat in i kylen så det svalnar fort. Kolla efter ngr min att det stelnar som det ska. Om JA, rör ner den pressade citronen och häll upp i rengjorda glasburkar. Klart!

Sedan gjorde vi jordgubbssylt . Samma som ovan men jordgubbarna var delade i mycket mindre delar.
Vi avslutade med en blandsylt på jordgubbar, blåbär och äpple. Denna ville jag ha lösare så vi gjorde den på vanligt socker. 
Sedan var tanken att vi skulle inta våfflor i stadsparken men den serveringen stängde vid 16:00 ... Så det fick bli lek i parken och våfflor hos oss. 
Och det gjorde inget att det blev våfflor hos oss... Vi testade vår blandsylt:)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar