Sidor

måndag 11 juli 2011

Fredag med fyra barn

I fredags hade barnen kompisar med sig hem. Det är alltid lättare när de är fler barn än bara sina egna. De leker på ett helt annat sätt samt syskonkärleken blir mindre och lugnare :-) .Eftersom det var en väldigt varm dag så svalkade vi oss på gården med glassbägare m jordgubbar, chokladkaka, glass, sås mm
Detta var en kopia av det jag gjorde på den gamla gamla tiden då jag jobbade på "Lind's Café & Restaurang" i IKANO-Huset i Linköping. Det måste ha varit runt 1994-1995 :-)

Efter ett tag kom barnen på att de ville plocka blåbär och baka paj. Bor man som vi gör är det bara att traska ut i skogen och plocka... Det tog ett tag för dem att plocka blåbär till pajen.

Men jag insåg rätt snabbt att om vi bara skulle göra blåbärspaj fick vi nog vänta till nästa veckan innan det fanns så mycket blåbär i burken. Jag rotade lite i kylen hittade några jordgubbar, rotade lite i frysen hittade björnbär...



Smulpaj
100 gr smör smält i en kastrull
3 msk socker
1,5 dl mjöl
1,5 dl havregryn

Blanda allt i kastrullen som du använde då du smällte smöret.
Blanda bär, socker (0,5 dl socker) och potatismjöl (1 msk) i pajformen. Strö pajdegen över bären. 225 gr i ugnen ca 45 min.

Servera med vaniljsås, glass eller vaniljvisp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar