Sidor

måndag 25 april 2011

Nässlor :-) - " Tyglinas Nässelsallad"

Edla och jag har plockat årets första nässlor. Vi gick en promenad i lördagskväll och fyllde en påse. Äntligen idag hade jag tid att ta hand om det. För de som inte vet så har jag rötter på Kreta och där tar man vara på allt grönt som går att äta. Önskar jag kunnde säga att jag var jätte duktig på det men jag försöker lära mig mer hela tiden.

Hos oss blev det nässelsallad till grillat.


Detta var allt som blev över :-)
Hur gör man "Tyglinas Nässelsallad"?
Plocka nässlor , de små skotten.
Rensa och skölj ordentligt.
Koka upp vatten med salt.
Lägg i nässlorna, låt det koka ca 3-4 min. Ej mindre och helst inte mer (varför vet jag ej, har lärt mig så !)
Sila bort vattnet, låt svalna.
Blanda dressing på olivolja, pressad vitlök, salt och mycket mycket citron. Blanda...
Smaskens!!!

1 kommentar:

  1. måste ut och plocka! jag gör nässelsoppa, kokar dom i buljong. men nässelsallad har jag inte provat, får nog göra det!

    SvaraRadera