Sidor

onsdag 6 april 2011

Lite mat från dagarna som gått...

Har inte hunnit lägga ut så mycket om mat de senaste dagarna men här gör jag ett försök till att samla några middagar.

Måndag: Korvgryta med pasta

Väldigt väldigt enkelt. På botten av formen lägger man krossade tomater, en liten burk majs, strimlad purjolök, korvskivor, riven ost och sist på grädde... In i ugnen i 15 min . Under tiden koka pasta... Vips är middagen klar :-)

Tisdag: Köttfärslimpa med potatis och sås (köttfärslimpa med pasta)

Familjen åt Köttfärslimpa med potatis och sås hemma... medan jag hade tagit en låda till jobbet och hade bara pasta hemma på måndagskvällen då jag gjorde lådan. Enkel köttfärslimpa... Blandfärs, lök, salt, peppar, ströbröd, grädde, lite lite soja...
Denna vecka har krävt mycket planering eftersom det skall göras så mycket efter jobbet. Denna köttfärslimpa åkte in i ugnen direkt efter korven i måndags. Så medan vi åt tillagades köttfärslimpan.

Onsdag: Köttgryta med kokt potatis och rödbetor.
Jag kokade köttet redan i söndags. Förra fredagen var jag i vår underbara köttaffär "skönero" och inhandlade högrev. Det fick puttra länge länge och bli riktigt mör.


Köttgrytan var väldigt enkel den oxå... Bara kött, lök, morötter, vatten, salt och peppar. Puttra länge länge... Plocka upp grönsakerna (jag tycker de blir sönderkokta). Om man har nån morot kvar hemma och lök kan man välja att lägga igen så de blir kokta ( jag glömde det). Soja för färgen. Grädde och mjöl till redning. Koka potatis och ställ fram en burk med färdiga rödbetor.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar