Sidor

torsdag 15 november 2012

Årets första JULBORD

I fredags var det dags för årets första julbord... Skulle ha några vänner på middag och kände att jag var såååå sugen på Jansson så det fick bli minijulbord mitt i november :)
Det inte 100%julbord men det fick duga... Vi hade honungsmelon som var inlindad i kallrökt skinka, prinskorvar , Olsson (som potatisgratäng fast bitarna är som jansson), FÄRDIGKÖPTA köttbullar (har inte kommit över skatornas spratt mot mig än :(  , här   ), Jansson, grillerad skinka, melon bitar, kokt potatis, tre sorters sill, gräddfil, äppelsallad, rödbetssallad, ägg halvor, ost olika sorter och kex samt några olikak knäckebröd o smör.
 
Och senare dessertbordet... 
Chokladpudding m grädde, vitchokladpannacotta med jordgubbsspegel och en liten choklad ask...

 
Och det viktigaste: vänner...

En stor fördel med plockmat är ju resterna man kan äta dagen efter :)
Lovade en av gästerna receptet på äppelsalladen (överts på tallriken "typ" mellan 11 och 12 på klockan)
3 äpplen, skalade och tunt skivade på mandolin
1 rödlök, tunt skivad på mandolin
dressing på:
rapsolja
salt
citron
persilja
Precis innan servering riven pepparrot.
 
Enligt mig ett måste ihop med julmat... blir sååå fräscht mitt i allt det feta.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar