Sidor

torsdag 25 augusti 2011

Middag m arbetskamrater avklarat :-)

Sommarbuffé med Sliptjejer
Meny
Bönsallad
Aubergineröra
Nakna kockens nektarin sallad (bild)
Rödbetssallad med pinjenötter och getost (bild)
Ost och skinkpaj
Pastasallad
Brieost
Kex
Rosmarinsknäckebröd
Grillad kycklingfilé
Grillad fläskytterfilé
***
Äpplen med ingefärskola och kesellakräm serverad m hemmagjorda kaksmulor

Och det som hände med resten av menyn kan ni inte se eftersom denna gång var minnet fullt i kameran och jag hade inte tid att fixa till det. Var för hungrig :-) Alltid lika trevligt med arbetskamraterna...

Måste bara tipsa om efterrätten. Det var ett tips från "allt om mat"s helg meny för denna veckan. Super god tyckte jag. MEN jag bytte ut kanelen mot kardemumma istället och kesellan mot vanilj kesella...

Nedan kommer orginal receptet (som sagt det är från Allt Om Mat)
Ingredienser
4 st
äpplen
1 dl
socker
1 dl
Ljus sirap
1 dl
vispgrädde
1 tsk
Ingefära, färsk, riven

kesellakräm
1,5 dl
Kesella, (10 %)
1 msk
florsocker
1,5 msk
vispgrädde

Kanelsmulor
0,75 dl
mjöl
2 msk
socker
25 g
smör
2 krm
kanel, mald
0,5 krm
salt

Tillagning
1. Skala, kärna ur och skär äpplena i klyftor. Koka ihop socker, sirap, grädde och ingefära till en kolasmet. Koka äpplena mjuka i kola­smeten ca 8 min. Låt svalna.
2. Sätt ugnen på 200?. Blanda alla ingredienser till kanelsmulorna och strö ut dem på en plåt. Grädda mitt i ugnen ca 8 min. Låt kallna.
3. Blanda kesellan med florsocker. Rör i grädden.
4. Lägg upp äpplena på tallrikar och skeda över kolasåsen. Strö över kanelsmulor och ängssyra och servera med kesellakräm.
Ett recept från:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar