Sidor

torsdag 17 maj 2012

Ledig :-) Blommor, musslor-bacon

Äntligen ledig några dagar i rad (igen).. Man blir lite bortskämd av denna vår som bjuder på så mycket ledigt. Det är bara att njuta...

Vi hoppade in i bilen hela familjen och åkte till Lindasträdgård ... inhandlade lite växter samt passade på att fika. Som jag har skrivit tidigare så är frågan alltid fri att fråga när man kommer nånstans om det finns möjligheter till kaffe... Och på vissa ställen så är de bara så underbara så de kan trolla fram kaffe och fikabröd... Och Lindas trädgård är ett sånt ställe... det blir 10 gånger roligare att vara där när man vet att alla är SUPER nöjda med besöket... Och det fanns ett välfyllt glassbox också :-)

Medan vi satt och fikade var vi inne i en av hennes underbara växthus....
Vill bara säga att jag har lyckats ta bilden med min mobil och fått över den på datorn :-) Det är stort för mig att kunna vara SÅÅÅ teknisk.


Och väl hemma fixade vi middagen. Edla fick välja och det blev MUSSLOR!!! denna gång provade jag ett nytt recept som jag hade sätt på TVn imorse med Jamie Oliver...
Tvätta musslorna.
Tärna bacon och fräs det i en stor kastrull. I med skivad vitlök.. Ta upp bacon och vitlök. Ner med vatten och vit vin... Låt puttra upp. Jag låter det stormkoka efter som jag vill att delar av det vita vinet ska ånga bort. Ner med lite persilja och koriander. Ner med musslorna. Låt det koka ca 3 min. ta upp musslorna. I med cremé frachie... låt koka ihop. Lägg musslorna på ett fat, på med vätskan från katrullen... Strö över bacon och massor massor med persilja...

Tom sonen i vår familj åt mer än en mussla denna gång. Han åt hela TRE stycken, medan Edla åt mer än halva fatet helt själv.. resterande fick M och jag så snällt dela på... Är så glad över att Edla tycker så mycket om musslor så jag får tillfälle att laga det ofta :-)

Jaaa sedan har vi inte gjort så mycket mer.. men  nu ska dottern och jag titta på ett projekt som hon vill genomföra... Hon vill att jag syr ett roll som hon har ritat. Återkommer om det är genomförbart ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar