Sidor

onsdag 18 januari 2012

Köttgryta med STORA rotfrukter mm

När man gör grytor tycker jag om att ha rotfrukter i när man kokar köttet men jag tycker att de tappar konsistensen efter kokningen så då får de inte vara med för mig. Jag börjar med att bryna köttet i omgångar så de inte kokar... Sedan har jag lite smör i grytan och ner med det man har i kylen. Jag hade morot, palsternacka, rotselleri och lök hemma... Låt det svänga om i grytan...
Sedan ner med köttet...
Ca 1 liter vatten, salt, lagerblad (2 st), olika peppar sorter (jag hade 4 kryddpepparkorn, 5 vitpepparkorn och 5 svartpepparkorn). När det gäller pepparn är jag lycklig ägare av en kryddhållare...
Det är en sån kökpryl som man inte behöver ha men som underlättar arbetet... Det är bara att trycka ner kryddorna man vill ha som man inte vill ha i munen sedan när man äter rätten. Och ner i grytan. När det är klart är det bara att fiska upp behållaren och man behöver inte vara orolig att nån ska börja knappra på ett pepparkorn :-)
Vad gäller grytan så är det bara att glöma bort den på plattan i nån timme på låg värme så det för gotta till sig. Under tiden fixade jag "snabb inlagd gurka"
1 gurka, skiva tunt med mandolin (eller osthyvel)
1 krm salt
2 msk ättika (12%)
2 msk socker
1 dl vatten
persilja

Blanda den skivade gurkan med saltet och låt stå i ca 15 min. Rör om nån gång under tiden. Blanda ättika, socker och vatten. Häll det över gurkan. I med persiljan som är hackad. Låt stå 5 min ... Klart!
Tillbaka till grytan, i med lite grädde.Ta upp rotfrukterna också som nu har kokat sönder. Vissa mossar och lägger det tillbaka i grytan... är gott men just nu kör vi mer åt GI hållet så inga rotfrukter ner i magen inte.... Om man vill kan man reda av det med lite maizena (eller inte)
Servera grytan med goda tillbehör som den inlagda gurkan, inlagda rödbetor, kokt broccoli och för de som vill potatis...





2 kommentarer:

  1. Hej. Vet du var man kan få tag på en sån här kryddhållare? Jag har letat länge länge...

    SvaraRadera
  2. Jag har köpt min på Önska här i stan. Jag ska ner im. Kan kolla:)...

    SvaraRadera