Sidor

lördag 2 mars 2013

Lammstek i pitabröd med hemmagjord tomatsås

Igår åkte en lammstek in i lergryta tillsammans med lite lök och morrötter i botten.. på det lammsteken som hade blivit marinerad med olivolja, svartpeppar, rivet citron, saften från en halv citron, timjan, tre vitlökslkyftor i skivor samt lite dillfrö.... På med locket och in i en kall ung ... min stek tog ca 3,5 tim på 175 grader...
Servera i pitabröd med egen gjord tomatsås , se recept nedan. Samt egengjord citronsås (matlagningsyoghurt, lite ricottaost, skalet från en halv citron, saften från en halv citron, salt peppar... ) lite isbergssallad, tomat och gurka... Ett tips är att dela pita bräden i halvmånar efter att de har blivit uppvärmda i ugnen... Såg att jamie Oliver gjorde det häromdagen... jag har alltid försökt öppna mina lite fint från sidan men det har varit olika resultat på det... ibland har hela spruckit precis när mans ka äta det.. så detta med halvmånar var ett kanon tips tyckte jag.


Tomatsås
 Ta en burk finkrossad tomat, fin hacka en rödlök, en grillad paprika på burk, salt, peppar, citron honung (lite för att balansera sötman)... rör om... håll upp i en glasburk... klart!
För den som vill kan man även pressa ner en vitlöksklyfta.. men jag valde att inte ha det denna gång. det som blir över kan man ha till taco eller senare i veckan som en del av köttfärssåsen... 
 
Trevlig lördag på Er alla!!!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar