Sidor

lördag 10 december 2011

Fika i Tovfehult

Tog med mig barnen och en kompis till dem på fika till Tovfehult. Innan vi kom ut dit så stannade vi till på Godishuset och inhandlade lördagsgodis till oss alla. Med godispåsarna i handen körde vi sakta den kringliga vägen in i skogen för att ta oss till Tofvehult .
Väl inne hade jag planerat att jag skulle njuta av en Tovefhultare. Men det fanns inte... det hörde inte till julen fick jag höra. Sedan spanade barnen och jag på vad de skulle fika med... Stora fina kanelbullar till barnen tyckte jag, men nej kanelbullen hörde inte heller till julen så det var bullar som var fyllda med mandelmassa och kanel. Då skulle man ju börja tro att det skulle finnas en stor lussebulle, nej inte det heller. Varför det inte fanns frågade jag inte... Barnen fick ta två chokladpeng var. Såg inte skumten av pepparkaka. Men när jag väl hade betalat blev vi  informerad om att det fanns pepparkakor som barnen blev bjudna på... men inte vanliga pepparkakor inte... med massor av MANDEL i. De åt dem men favoriter är helt klart vanliga hederliga pepparkakor.

Vad fick jag då istället för min Tovfehultare... ostmacka på hembakad rågbröd.
Det fanns mackor med julskinka på mm och paj men det var inte det jag ville ha. Barnen hade fått lunch hemma innan vi åkte så de skulle kunna äta godis och fika men jag hade liksom sparat mig till min Tovfehultare (märks det att jag är rätt besviken på att det inte fanns ?). Och sedan hade jag valt en nötkaka ( gissa vad det var i??  mandelmassa) till mitt kaffe för att avsluta det hela.
 Medan jag njöt av kakan och kaffet lekte barnen så fint i deras lekhörna.

Och sedan var det bara att sätta sig i bilen och ta sig hem. Vi var nöjda med vår tripp. Eric var nog rätt trött på flickorna så han sprang iväg till sin kompis så fort bilen hade stannat på garageuppfarten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar